Klasifikacija dece sa posebno obrazovnim potrebama

deca-sa-posebnim-potrebama

Faktori rizika

Psihicki I fizički razvoj deteta određen je nasleđem genetskim faktorima, kombinovano sa uticajem sredine. Faktori rizika normalnog razvoja, kao potencijalni razlozi ostećenja ploda, a kasnije I deteta mogu započeti:

  • Za vreme trudnoće ( prenatalni ),
  • Na rođenju ( natalni ) i
  • Po rođenju ( postnatalni ).

Faktori rizika mogu biti:

  • Starost majke (mlađa od 16 g.,a starija od 40)
  • Pojedine bolesti majke u prvih 16 nedelja trudnoće
  • Nasledna oboljenja
  • Hhromozomski poremećaji
  • Intrakranijalna hemoragija (krvarenja u mozgu kod beba)
  • Porođaj pre termina (pre 37 nedelje)
  • Prenesenost preko 42 nedelje
  • Porađajna asfiksija (nedostatak kiseonika)
  • Teža infekcija novorođenčeta (sepsa, meningitis)
  • Urođene mane
  • Konvulzije (grčevi zbog visoke temperature)
  • Hiperbilirubinemija

Pokazatelji zastoja u razvoju:

  • Do 3 meseca – preterano mirno, mlitavo, razdražljivo
  • 4-6 meseci – ne reaguje na zvuk, često povraća, u uspravnom položaju prekršta noge
  • 7-9 meseci – ne sedi samostalno, ne pokazuje interesovanje za predmete iz okoline.
  • 10-12 meseci – ne stoji, nema reči
  • Prisutni intervali odsutnosti, ustaljeni pokreti
  • Značajno odstupanje glave od normi za uzrast
  • Hipotonija (izražena mlitavost) ili hipertonija (ukočenost)
  • Zaostajanje funkcije vida (ne reaguje na svetlost, izražena razrokost, zamućenje očnog sočiva
  • Izostanak reakcije na zvuk
  • Odsustvo socijalne komunikacije (smešak, kontakt očima)
  • Neuobičajena komunikacija (stereotipija)
  • Dete sa posebnim potrebama u razvoju ne uspeva da izgradi uobičajeni, prepoznatljivi vid signalizacije svojih potreba

 

Načini na koji to čini atipičan je, ponekada teško prepoznatljiv i za roditelje, a još manje za širu okolinu.

  • Problemi u ishrani
  • Napadi besa
  • Samopovređivanje (ujedanje, udaranje glavom)
  • Osamljivanje
  • Demostrativno mokrenje i pražnjenje, bez obzira na mesto ili prisutnost drugih
  • Stereotipno ponašanje (stavljanje jednog ili više prstiju u usta, otvaranje i zatvaranje vrata, uporno ponavljanje zabranjenog ponašanja).

I zato dragi roditelji, prepoznajte sve faktore koji navode da se nesto kod deteta ne razvija kako bi trebalo. Što ranije to otkrijemo , veće su mogućnosti da pomognemo svom detetu, uz priručnike i stručnu pomoć.

Vrtić Kutak

 

 

Оставите одговор

Your email address will not be published.

*